Raamatusoovitus. Julie Dirksen "Talk to the Elephant: Design Learning for Behavior Change
Üks minu eeskujusid
õpikogemuse disaini valdkonnas on Julie
Dirksen. Olen nautinud tema ettekandeid konverentsidel, jälginud teda
LinkedInis ja töötanud läbi varasema raamatu "Design for How People
Learn". Pole ime, et sel aastal, kui Julie uus raamat välja tuli, selle kohe
ostsin. Osalesin ka aNewSpring veebiseminaril, kus Julie Dirksen jagas saladusi
„kuidas rääkida elevandiga". Elevandi ja ratsaniku metafoori kasutab ta
aju kohta. Elevant kui automaatne, emotsioonilt reageeriv pool ja ratsanik
seevastu teadlik, verbaalne ja mõtlev pool.
Üllatus-üllatus! Veebiseminari lõpus toimus raamatute loosimine ja ma olin üks õnnelikest, kelle nimi välja valiti. Nüüd on raamat saabunud armsa sõnumiga aNewSpringilt. Raamatu teise eksemplari omamine teeb mind veelgi õnnelikumaks, kuna saan selle ära anda kellelegi, kes ka seda vajab.
Soovitan Julie Dirkseni raamatut "Talk to the Elephant: Design Learning
for Behavior Change“ kõigile, kes soovivad mõista, mida teha, kui
õppijad teavad, mida nad peaksid tegema, kuid siiski ei tee seda.
Miks ja kuidas viia õpilahendused uuele tasemele?
MAARIKA LEMBER Change Partners Leadership Pipeline ärisuuna juht ja konsultant |
TUULI PEROLAINEN Broaden õpikogemuse disainer, juhatuse liige |
Suheldes Eesti tippjuhtidega kuuleme sageli muret, et koolitusi tehakse palju, kulud on suured, aga töötajate töösoorituse oodatud muutust see sageli kaasa ei too. Samal ajal võivad koolituste rahuloluküsitlused ja teadmiste testid näidata kõrgeid skoore ning lahedad õppimisvõimalused saada tunnustust. Levinud on ka arusaam, et interaktiivne ja lõbus koolitus on tulemuslik. Harvem küsime, kas see on ikka lahendus meie probleemile või mis probleemi me üldse lahendame?
Personali arenduse (L&D) suunal on kriitiline ka McKinsey uuringu1 tulemus, millest selgus, et:
- 75% juhtidest ei olnud personali arendustegevusega rahul
- 70% töötajatest vastasid, et neil ei ole piisavalt oskusi oma töö tegemiseks
- 12% töötajatest rakendavad ettevõtte koolitustelt saadud uusi oskusi oma töös
- 25% vastanutest uskus, et koolitus päriselt (mõõdetavalt) parendas nende töösooritust.
Töötajad läbivad koolitused, kuid tulemuste parandamiseks vajalikku pädevuse tõusu ja uute oskuste rakendamist ei toimu. Bryan Caplan, majandusteaduste professor George Mason Ülikoolist, tuleb oma raamatus2 välja järeldusega, et hariduse omandamise või kursuste läbimise ajendiks inimese jaoks on pigem iseenda “turuväärtuse” tõstmine, mitte niivõrd tööks vajalike teadmiste ja oskuste omandamine. Eesti kogemuste pealt võib teiseks oluliseks motivaatoriks pidada ka uudsust ja vaheldust – tahetakse kuulda midagi uut ning pettutakse, kui seda ei ole. Paraku ei ole „rohkem teadmisi“ veel piisav, et inimesed töökohal midagi teisiti teeksid.
Loe edasi "PERSONALI PRAKTIK" juuni 2023 või ainult see artikkel: PP_06-2023_Lember_Perolainen_Õpilahendused.pdfTee oma õpilahenduste mõju tulemuskaart
Juhina ootad koolitustegevusest mõju, aga sageli jäävad ettevõtte õpilahendused ühekordse meelelahutuse tasemele. Koolitusvaldkond saab üha enam juhtide kriitika osaliseks, sest ei nähta seost pideva koolitamise ja äritulemuse vahel.
Kui mõjusad on Sinu ettevõtte õpilahendused?